Лекція Пала Тамаша “Соціологічні виміри технологічної політики”
9 грудня в НТУУ «КПІ» відбулася лекція професор соціології Університету Корвінус (м. Будапешт, Угорщина)  Пала Тамаша “Соціологічні виміри технологічної політики”.
Організаторами заходу виступив Факультет соціології і права та кафедра соціології НТУУ “КПІ”.Відкрив лекцію Павло Кутуєв, в.о. завідуючого кафедри соціології НТУУ “КПІ”. Він представив гостя, який є фахівецем у галузі соціальних трансформацій посткомуністичних країн, членом Угорської академії інженерних наук, директором Центру соціальної політики Будапештського університету Корвінус, і свого часу був директором Інституту соціології Угорської академії наук (1998-2010).
Далі почався виступ угорського соціолога.
Ключові тези лекцї професора Пала Тамаша були наспними.
Історично в Європі  техніка зв’язувала країни, руйнувала бар’єри. Наприклад суднобудування — подорожі Одісея. Відкриття зіркового неба – це теж судноплавство.  Технологія змінює простір навколо.
На початку століття світ ще більше змінюється – з’являються футуризм і літаки.
Люди закохуються в швидкість і створюють футуристичне мистецтво.Щоб люди закохувалися в гармати – такого не було.
Технологія – це нове – це майбутнє. Технологія творить майбутнє – це центральна теза. Соціальні умови творяться технологіями, а не навпаки. Це була ідея технологічного детермінізму.
Інженери вважають, що вони диктують майбутнє. Інженер спочатку не мав високого соціального статусу. Він у 19 сторіччі не вважався интелектуалом, він вважався помічником військового.
До 60-х років 19 століття в Англії не було інженерних факультетів, інженер був виконробом. Якщо ти не хочеш бути священиком, то не йдеш в семінарію, те саме стосується й інженерного мислення. Соціальна функція інженера була створена самим інженером.У Ноттінгемі фактично був створений перший клуб інженерів, який і почав видавати дипломи.
Перша ВНЗ-модель технічних університетів має два корені – французьку і німецьку.
Перша вища школа інженерів — це школа інженера, який будує мости для армії Наполеона у Франції. Перша європейська інженерна школа – це Цюріхська Політехніка.
Хімія показує реальні перетворення матеріалу в кінці 19-го століття. Вона перша інженерна наука. Друга — електротехніка.
Вже в 80-х рр. ХХ століття соціальне замовлення не диктує розвиток техніки, а технології самі знаходять собі застосування, тобто спершу винайдення технології — потім її застосування. Потрібні вже соціальні інженери – соціологи. Техніка стає соціальною – вона стає частиною життя.
Немає великої технологіної фірми без соціологічні лабораторії бо саме соціологи і створюють покупців.Без концепції немає потреби. Технікою сама по собі вже не є чистою технікою – вона складна соціальна галузь, техніка – вирішує соціальні пробеми, які сама і сторює. Не слід забувати, що висока технологія створює багато низькотехнологічних робочих місць. Вона створює потужний ринок.
У ЕС зараз виникає нова технологія на межі соціології і техніки – соціологія транспорту. Нові бачення транспорту – там втрачаються межі між інженерією та соціальними науками — це зміна соціального ландшафту.
Ключові майбутні технології в генетиці. Омолоджування і подолання ракових захворювань – це ключові вимоги громадян.
Без соціології неможливо займатися зараз технологією, це нагадує наступну ситуацію – ми копаємо траншею, але за її межами нічого більше не бачимо, але ж там є цілий світ.

DSC_1120DSC_1143DSC_1157DSC_1175

Відео лекції: